tirsdag den 7. oktober 2014

Storify - lad nettet fortælle en historie

Jeg har en blog www.mobiljournalistik.dk, som jeg bruger til lidt forskellige formål i mit daglige arbejde. Bloggen bærer også præg af, at jeg ikke helt har besluttet, hvad formålet med den egentlig skal være.

Men den fungerer lige nu som et sted, hvor jeg kan lægge instruktionsvideoer, skrive faglige indlæg, live blogge fra konferencer og samle mine egne tweets og Instagram posts.

Umidelbart virker bloggen lidt som en rodebutik, men på den anden side giver den også et billede af, hvad jeg beskæftiger mig med i mit arbejdsliv.

Jeg kunne godt tænke mig at lave flere faglige indlæg, flere videoer og mere af det hele, måske et ønske mange kan nikke genkendende til.

Jeg eksperimenterer med, hvordan jeg kan bruge digitale værktøjer til at samle relevant  indhold, jeg støder på og som jeg gerne vil dele med andre. Et af værktøjerne er Storify, som jeg synes er velegnet til at formidle indhold, der er indhentet forskellige steder på nettet og som jeg mener giver mening at binde sammen, hvilket jeg prøver ved at skabe konteksten med mine egne overvejelser. Jeg bygger min historie på www.storify.com og indlejrer den derefter i min blog

Nogle kalder det kuratering indenfor journalistik, men det er egentlig ikke afgørende, hvad det kaldes. Pointen er, om det kan give mening i en formidlingssammenhæng. Jeg synes det hænger sammen med Siemens og Connectivism - altså en metode til at navigere og skabe sammenhæng i de mange brudstykker af indhold, man finder i et ellers kompleks netværk af informationer.

Jeg vil her give en lille demonstration af, hvordan jeg bruger det, og vil gerne have jeres reaktioner på det. Giver det mening? Er det noget I  allerede bruger og til hvad?


Min lille demonstration tager udgangspunkt i indhold, der er MIL-relevant, nemlig Etienne Wengers bog Digital Habitats fra 2009 om brug af teknologi i praksis/læringsfællesskaber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar